Egy nagy váltás
KÖZLEMÉNY, ÁLLÁSFOGLALÁS!
KÖZLEMÉNY, ÁLLÁSFOGLALÁS!
Jelen oldalamon és más oldalaimon található politikai aktivitásommal kapcsolatos közlendőim!
(katt ide a linkre!)
Tartalom felhasználási irányelvek
Tartalom felhasználási irányelvek:
A jelen internetes felületen található, külön nem jelölt képek saját szerzői, az illusztrációk pedig saját szellemi tulajdont képeznek!
A tartalom felhasználása más felületeken csak és kizárólag a fejlécben szereplő címen keresztüli kapcsolat felvétellel, vagy a jelen oldal forrás megjelölésével engedélyezett!
Az oldalon szereplő mások általi hozzászólásokért és szabad véleményformálásokért személyes felelősséget nem vállalok!
Köszönöm mindenki megértését.
2013. június 26., szerda
Mennyit vett el és mennyit adott a második Orbán Kormány?
Az "elmúltháromév" két szakaszra bontható. A 2011 végéig tartó
periódusban voltak jól körülhatárolható társadalmi csoportok, illetve
vállalkozói rétegek, amelyeket helyzetbe hozott a kormány, míg mások a
kárvallottjai voltak a beavatkozásnak. Az egykulcsos személyi
jövedelemadóval és a végtörlesztéssel a jómódúak, a sokat keresők,
illetve azok jártak igazán jól, akiknek volt elég nagy megtakarításuk,
hogy nyomott árfolyamon visszafizessék a devizahitelüket. A családi
adókedvezmény nem ennyire egyértelműen ennek a rétegnek szólt, de azok
tudják igazán kihasználni, akik sokat keresnek, és van legalább három
gyerekük.
A cégek között is volt, amelyiknek jobban kedvezett a kabinet. A
társasági adó csökkentésével főként a kis- és középvállalatok jártak
jól, ott túlnyomó többségben vannak a magyar tulajdonban levő cégek.
Négy terület - ahol főként a multik dominálnak - azonban a
finanszírozó szerepébe kényszerült. A kiskereskedelmi, az energetikai,
a telekommunikációs és a bankszektorra kivetett különadók az ezeken a
területeken működő vállalatoktól pénzt vontak el, hogy az a
költségvetésen keresztül másokhoz (kkv-khoz, az átlagbérnél többet
kereső munkavállalókhoz, gyereket nevelő dolgozókhoz) kerüljön.
A magán-nyugdíjpénztári megtakarítások államhoz kerülése arra volt jó, hogy az összességében nagy adókiengedést fedezze.
Egy nagy váltás
Egy nagy váltás
2012 elejével azonban váltás történt a gazdaságpolitikában. A
megelőző másfél év lépései - egy nehéz európai helyzetben - nem tudták
felpörgetni a gazdaságot, nem termelték ki az adócsökkentés árát. Ezért a
kormány intézkedéseiben 2012-től inkább az a közös vonás, hogy bár a
négy, extraadóval sújtott szektor terhelését fenntartotta a kabinet,
mégis kénytelen volt a teljes lakosságon és a cégeken szétteríteni az
újabb és újabb adónöveléseket. (A tranzakciós adó bevezetése és növelése
bár közvetlenül a pénzügyi szektort sújtja, a szektor a terhet mégis
szinte teljes mértékben áthárítja az emberekre, vállalkozásokra. Az
e-útdíj is előbb-utóbb lecsapódik az élelmiszerek drágulásában.)
Egy nagyobb adókiengedő és két, inkább kedélyjavítónak mondható
intézkedést azért így is bevezettek. A munkahelyvédelmi akcióterv abban
segített, hogy ne veszítsék el munkahelyüket az alacsony képzettségűek,
illetve hogy munkához jussanak a többi, hátrányos helyzetű
munkaerő-piaci réteg (gyereket vállaló nők, 55 év felettiek, tartósan
munkanélküliek) tagjai.
Az infláció felett emelt öregségi nyugdíjjal a több mint kétmillió
ilyen ellátást kapó embert célozták meg. A rezsicsökkentés viszont
viszonylag kevés pénzbe kerül az államnak (csak a lenyomott ár miatt
kieső áfa és társasági adó hiányzik a költségvetésből), ahhoz képest,
hogy politikailag mekkora hasznot hoz - az intézkedés az
energiaszolgáltatóknak fáj a legjobban.
(forrás: http://www.origo.hu)
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése