KÖZLEMÉNY, ÁLLÁSFOGLALÁS!

Tartalom felhasználási irányelvek

Tartalom felhasználási irányelvek:

A jelen internetes felületen található, külön nem jelölt képek saját szerzői, az illusztrációk pedig saját szellemi tulajdont képeznek!

A tartalom felhasználása más felületeken csak és kizárólag a fejlécben szereplő címen keresztüli kapcsolat felvétellel, vagy a jelen oldal forrás megjelölésével engedélyezett!

Az oldalon szereplő mások általi hozzászólásokért és szabad véleményformálásokért személyes felelősséget nem vállalok!

Köszönöm mindenki megértését.

2013. július 5., péntek

E-útdíj, avagy az újabb összecsapott intézkedés

Hazánkban is bevezették az elektronikus útdíjat 2013. július 1-étől. Alapvetően az intézkedés már régóta szükséges volt, azonban sajnos az idei évben megszűnt a vasúton a Kamionok szállítása! Pedig a környezetvédelem szempontjából igen is indokolt volna az ismételt forgalomba helyezése a Rollende Landstrasse, azaz a RO-LA, vagyis a gördülő országúti szerelvényeknek a hazai síneken!

Lássuk a bevezetett intézkedés hibáit, gyermekbetegségeit is rövid összefoglalóját a sonline.hu 2013. június 1-ei hírforrása által az alábbiakban:

Rendszerhiba: káosz az elektronikus útdíj miatt az utakon

A Hu-Go útdíjrendszer előbb éjfél után nem sokkal, majd reggel ismét összeomlott, így egy ideig ingyen használhatták az érintett utakat a fuvarozók.
 – A hét elején még a kertkapuig sem megyek – kommentálta egy somogyi fuvarozó, hogy hétfőtől 6513 kilométernyi útszakaszon életbe lépett az új elektronikus útdíjrendszer Magyarországon. A 3,5 tonnánál nehezebb szállítójárművekre érvényes rendelet szerint a legkisebb, kéttengelyes teherautók a gyorsforgalmi utakat 49,9, a főutakat 21,2 forintért használhatják kilométerenként, a háromtengelyesek díja 70, illetve 36,7 forint, a négy-, és többtengelyeseknek 108,3, illetve 67,6 forintot kell leszurkolniuk. Legalábbis, ha kocsijukban Euro II-es motor dübörög, ennél korszerűbb erőforrások esetén az alapdíj csökken, régebbi motoroknál viszont akár 1,2-szeresére is nőhet a fizetendő összeg. Vagyis a somogyi fuvarozók számára is akár 130 forintba is kerülhet egy kilométernyi autópálya-használat, a fizetős főutakon pedig 81 forintért tehetnek meg ezer métert. A megyében az M7-es mellett a 6-os, a 7-es, a 61-es, a 65-ös, a 66-os, a 67-es, a 68-as főút, illetve a Nagyatádtól a gólai határátkelőig tartó út használatáért kell fizetni a fuvarozóknak.

Hétfőn délelőtt tízig csak kellett volna, ugyanis a Hu-Go útdíjrendszer előbb éjfél után nem sokkal, majd reggel ismét összeomlott, így egy ideig ingyen használhatták az érintett utakat a fuvarozók. Az Állami Autópálya-kezelő közleménye szerint hackertámadás, a szakemberek szerint túlterheltség miatt fagyott le a program, melyet a rendkívül szűk határidők miatt előzetesen nem tudtak tesztelni a fejlesztők.

– Nem véletlenül jelezte minden szakmai szervezet, hogy egy hónapos türelmi idővel kellene bevezetni a rendszert – mondta Mészáros Ákos, a somogyi közúti szolgáltató-ipartestület vezetője. – S nemcsak a program esetleges bizonytalanságai miatt, hanem, hogy a fuvarozók is bele tudjanak tanulni. Tessék, össze is omlott a rendszer, fél nyolctól tízig fizetés nélkül lehetett szállítani, de mit csinált, aki, mondjuk, nyolckor indult el, de tízig nem ért a célállomásra? Útközben nekiállt regisztrációs helyet keresgélni?

A tudósítások szerint az országhatárokon belépő tehergépkocsik vezetői sokszor még egyszeri úthasználatra szóló viszonylati jegyet sem tudtak vásárolni, a benzinkutakhoz kihelyezett bódék közül ugyanis sok nem üzemelt, s használatuk oktatása is elmaradt. A rendőrség ennek ellenére megkezdte a kamionok ellenőrzését, noha az autópálya-kezelő azt fontolgatja, hogy két hétig még nem büntetik meg, csak figyelmeztetik az érvényes útijegy nélküli teherautósokat.

Somogyban tizenkét településen, illetve az M7-es autópálya négy pihenőhelyén tudnak regisztrálni és útvonaltervet kérni a fuvarozók. Információink szerint a többség az elmúlt időszakban próbálta úgy szervezni a munkáját, hogy hétfőn és kedden ne kelljen útnak indulnia. A hétvégén viszont óriási volt a teherforgalom a megye útjain, főként a homok- és kavicsbányákban fordultak többször is a teherkocsik.

Akadtak cégek, melyek nem tudták leállítani néhány napra kocsijaikat, s egyszerre kilenc-tíz kamionjuk is elindult hétfőn. Náluk egy ügyintéző folyamatosan a regisztrációs helyekre rohangált a nap folyamán, hogy újabb és újabb útszakaszokra írassa fel a teherkocsikat. Ráadásul a fuvarozásban előre sokszor nem is lehet tudni a következő úti célt, így a több kocsival dogozó cégeknél egy plusz embert kíván, hogy nyomon kövesse a szállításokat. A műholdas rendszerre kapcsolódni tudó, s így folyamatos papírmunka nélkül is dolgozni képes autók aránya csak 30-35 százaléknyi a megyében.

– Egyelőre én is csak tanulgatom a rendszert – állította Mészáros Ákos. – A honlapon sikerült regisztrálnom, ám az útvonaltervezővel nem boldogultam. Rengetegszer lefagyott a program, amikor végre kiadott egy menettervet, kiderült, hogy Kaposvárról Szentbalázsra, ahová betont kell vinnem majd, Kaposfüreden keresztül mehetek. Ami nemcsak üzemanyagban másfélszeres költség, de útdíjban is, hiszen 26 helyett 39 kilométer a távolság oda-vissza.
Ráadásul a somogyi fuvarozók többsége jórészt belföldi szállításokat végez, sokaknak ehhez csak régi típusok állnak rendelkezésükre: a megye teherkocsijainak negyede-ötöde eshet a legmagasabb útdíj kategóriájába, így egy Kamazzal, Tátrával vagy Ifával dolgozó kaposvári szállítónak a fővárosi fuvar útdíjköltsége így 42-44 ezer forint is lehet.

 – Minden tizedik-tizenötödik vállalkozó le fogja állítani a kocsiját – állította egy somogyi kamionos –, nem tudja majd kigazdálkodni az útdíjat. Akik mégsem dobják be a törülközőt, megpróbálják kijátszani a rendszert: az alsóbb rendű utakon járnak, kevesebb fuvart vállalnak, s optimalizálják az útjaikat, nem indulnak el háromnegyed kocsival. És a költségeket mindenki teljes mértékben ráterheli majd a megrendelőkre, azaz végső soron a lakosság fizeti majd ki.

A terményt ingyen vihetik a gazdák

Azok a mezőgazdasági termelők mentesülhetnek az útdíj megfizetése alól, akiknek az éves árbevételüknek legalább fele mezőgazdasági főtevékenységből származik. Az érintettek a díjköteles útszakaszok használatára az illetékes jegyzőtől kérhetnek meghatározott termények szállítását lehetővé tevő, a díjmentes viszonylati jegy váltására jogosító hatósági bizonyítványt, mely július 1. és november 30. között, a kérelemben meghatározott termény betakarításának idejéig, de legfeljebb 30 napig érvényes, és a kérelmező székhelye vagy lakóhelye és a föld közötti útdíj-köteles útszakaszra vonatkozik.
A mentesség tehát csak a termelők szállítóeszközeit érinti, a malmok, kereskedők által megbízott szállítókat már nem – a szakemberek szerinti az útdíj átlagosan kilónként 1,50 forinttal drágítja majd a hazai gabonát.

(forrás: sonline.hu)

Nincsenek megjegyzések: