Rendszerhiba: káosz az elektronikus útdíj miatt az utakon
Hétfőn délelőtt tízig csak kellett volna, ugyanis a Hu-Go útdíjrendszer előbb éjfél után nem sokkal, majd reggel ismét összeomlott, így egy ideig ingyen használhatták az érintett utakat a fuvarozók. Az Állami Autópálya-kezelő közleménye szerint hackertámadás, a szakemberek szerint túlterheltség miatt fagyott le a program, melyet a rendkívül szűk határidők miatt előzetesen nem tudtak tesztelni a fejlesztők.
– Nem véletlenül jelezte minden szakmai szervezet, hogy egy hónapos türelmi idővel kellene bevezetni a rendszert – mondta Mészáros Ákos, a somogyi közúti szolgáltató-ipartestület vezetője. – S nemcsak a program esetleges bizonytalanságai miatt, hanem, hogy a fuvarozók is bele tudjanak tanulni. Tessék, össze is omlott a rendszer, fél nyolctól tízig fizetés nélkül lehetett szállítani, de mit csinált, aki, mondjuk, nyolckor indult el, de tízig nem ért a célállomásra? Útközben nekiállt regisztrációs helyet keresgélni?
A tudósítások szerint az országhatárokon belépő tehergépkocsik vezetői sokszor még egyszeri úthasználatra szóló viszonylati jegyet sem tudtak vásárolni, a benzinkutakhoz kihelyezett bódék közül ugyanis sok nem üzemelt, s használatuk oktatása is elmaradt. A rendőrség ennek ellenére megkezdte a kamionok ellenőrzését, noha az autópálya-kezelő azt fontolgatja, hogy két hétig még nem büntetik meg, csak figyelmeztetik az érvényes útijegy nélküli teherautósokat.
Somogyban tizenkét településen, illetve az M7-es autópálya négy pihenőhelyén tudnak regisztrálni és útvonaltervet kérni a fuvarozók. Információink szerint a többség az elmúlt időszakban próbálta úgy szervezni a munkáját, hogy hétfőn és kedden ne kelljen útnak indulnia. A hétvégén viszont óriási volt a teherforgalom a megye útjain, főként a homok- és kavicsbányákban fordultak többször is a teherkocsik.
Akadtak cégek, melyek nem tudták leállítani néhány napra kocsijaikat, s egyszerre kilenc-tíz kamionjuk is elindult hétfőn. Náluk egy ügyintéző folyamatosan a regisztrációs helyekre rohangált a nap folyamán, hogy újabb és újabb útszakaszokra írassa fel a teherkocsikat. Ráadásul a fuvarozásban előre sokszor nem is lehet tudni a következő úti célt, így a több kocsival dogozó cégeknél egy plusz embert kíván, hogy nyomon kövesse a szállításokat. A műholdas rendszerre kapcsolódni tudó, s így folyamatos papírmunka nélkül is dolgozni képes autók aránya csak 30-35 százaléknyi a megyében.
– Egyelőre én is csak tanulgatom a rendszert – állította Mészáros Ákos. – A honlapon sikerült regisztrálnom, ám az útvonaltervezővel nem boldogultam. Rengetegszer lefagyott a program, amikor végre kiadott egy menettervet, kiderült, hogy Kaposvárról Szentbalázsra, ahová betont kell vinnem majd, Kaposfüreden keresztül mehetek. Ami nemcsak üzemanyagban másfélszeres költség, de útdíjban is, hiszen 26 helyett 39 kilométer a távolság oda-vissza.
Ráadásul a somogyi fuvarozók többsége jórészt belföldi szállításokat végez, sokaknak ehhez csak régi típusok állnak rendelkezésükre: a megye teherkocsijainak negyede-ötöde eshet a legmagasabb útdíj kategóriájába, így egy Kamazzal, Tátrával vagy Ifával dolgozó kaposvári szállítónak a fővárosi fuvar útdíjköltsége így 42-44 ezer forint is lehet.
A terményt ingyen vihetik a gazdák
Azok a mezőgazdasági termelők mentesülhetnek az útdíj megfizetése alól, akiknek az éves árbevételüknek legalább fele mezőgazdasági főtevékenységből származik. Az érintettek a díjköteles útszakaszok használatára az illetékes jegyzőtől kérhetnek meghatározott termények szállítását lehetővé tevő, a díjmentes viszonylati jegy váltására jogosító hatósági bizonyítványt, mely július 1. és november 30. között, a kérelemben meghatározott termény betakarításának idejéig, de legfeljebb 30 napig érvényes, és a kérelmező székhelye vagy lakóhelye és a föld közötti útdíj-köteles útszakaszra vonatkozik.
A mentesség tehát csak a termelők szállítóeszközeit érinti, a malmok, kereskedők által megbízott szállítókat már nem – a szakemberek szerinti az útdíj átlagosan kilónként 1,50 forinttal drágítja majd a hazai gabonát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése